PARTOVY ŠIPKY - ČÁST ČTVRTÁ

Ve čtvrtém pokračování návodu nabízí číslo pět v PDC World, John Part, několik praktických rad, jak zajistit, abyste při tréninku nestagnovali a pomůže vám přidat trochu "turnajového napětí".

Užijte si výzvu

Nejčastější stížností, kterou v souvislosti s tréninkem slýchám je, že je nudný.

Lépe řečeno, že lidé mají problém udržet na delší dobu pozornost. Pravděpodobně jen málo a nebo vůbec vám pomůže znuděnost. Část tréninkové práce je získat váš zájem.

Přesně tohle představuje trénink, který jsem navrhnul v části tři. Je to rutina. Zatímco z udržování rutiny plynou fantastické výhody, existuje také vždy nebezpečí přehnané spokojenosti.

Řešením je mít v zásobě nějaké hry. Nejčastěji jsou to hry, které můžete hrát pouze při tréninku, ale některé se nechají dobře hrát i s přáteli v hospodě. Každopádně vaším cílem by mělo být vytvoření výzvy, z jejíž dosažení budete mít požitek.

Jako nástroj motivace můžete použít hodiny. V žádném případě byste však při použití času neměli uspěchat házení. Představa je následující: Stanovte si určitou úroveň a pak se ji snažte dosáhnout a zlepšit se pomocí výkonu, nikoli rychlosti.

Např. můžete zjistit, jak dlouho vám trvá hodit padesátkrát double šestnáct. Vše, co takové cvičení vyžaduje, je počítat, kolikrát jste se trefili, a měřit čas. Je mnohem jednodušší měřit svojí snahu pomocí potřebného času než počítat jednotlivé šipky potřebné k dosažení padesáti doublů.

Můžete to také provádět obráceně. Dejte si 15 minut a zasáhněte co nejvíce double šestnáct. Ať si vyberete jakýkoliv cíl a házíte jakkoliv dlouho, vždy házejte svým normálním uvolněným tempem.

Použití hodin vytváří určitý druh tlaku, který simuluje stres při soutěži. Vytvoříte si tak pocit nutnosti a učíte se házet s pocitem určitého ohrožení.

Existuje celá řada her, se kterými jsem se setkal a které mají podobnou povahu. Podobnost spočívá v tom, že máte daný počet cílů, které je třeba v jednotlivých kolech zasáhnout a sčítáte body.

Jestliže v daném kole nezasáhnete označené číslo, vaše skóre se rozpůlí nebo se použije podobný trest. Nejběžnější verze této hry se nazývá "halve-it - rozpul to". Tato hra je oblíbená jako skupinová hra v hospodách.

Existují různé obměny a vylepšení podle toho kde hrajete, ale bez ohledu na uspořádání je to výborná tréninková hra.

Typický příklad je následující: prvními třemi šipkami házíte dvacet a sečtěte všechny zásahy, pak přejděte na devatenáct, následuje jakýkoliv triple, pak osmnáct, sedmnáct, jakýkoliv double, šestnáct, patnáct a nakonec dvacet pět a bull.
 
Hru lze upravit bližší specifikací cílů; např. spíše double dvacet než single dvacet. Ať už si vyberete jakákoliv čísla, udržujte při tréninku stejné uspořádání.

Můžete tak sledovat své výsledky a tak zjišťovat, jak se zlepšujete. Jestliže očekáváte velký pokrok v tréninku, pohled na vaše osobní maximum je skvělý způsob, jak zakončit trénink.
       
Další dobrá tréninková hra se nazývá 27.

27 je počet bodů, se kterými začínáte hru. První tři šipky házíte na double jedna a tak pokračujete až do dvaceti a nakonec bull. Při každém zásahu si připočtete hodnotu double (třikrát double čtyři vám získá 24 bodů). Jestliže nezasáhnete ani jednou ze třech šipek, odečte se vám hodnota daného double.

Když se vaše skóre dostane na nulu, prohráli jste. Dobré skóre je 400 a velmi dobré skóre je 600. Znovu připomínám, zapisujte si svá skóre a osobní maxima.

Nebojte se vytvořit své vlastní hry. Pokud máte nějaký způsob měření svého výkonu, budete schopni se zlepšit.

Pamatujte si, že ze všeho nejdůležitější je mít radost ze hry.

John Part